تولید کننده برج خنک کننده تولید کننده برج خنک کننده .

تولید کننده برج خنک کننده

نحوه تبادل انرژی گرمایشی در کولینگ تاور - مهم ترین نکات نصب‌ برج خنک‌ کننده

برج خنک کننده یا کولینگ تاور چیست؟

برج خنک کننده یا کولینگ تاور نوعی سیستم دفع حرارت است، مبتنی بر فرآیند سرمایش تبخیری که جهت تولید آب خنک مورد نیاز در صنایع مختلفی از جمله نیروگاه های تولید برق، پتروشیمی ها، تولید مواد غذایی و همچنین برای تأمین آب خنک کاری لازم در چیلر های آبی (چیلر تراکمی آب خنک) و چیلر جذبی نیز به کار می رود.

اساساً دفع حرارت از جریان آب داغ ورودی به برج خنک کننده، به واسطه تبخیر مقداری از جریان آب صورت می گیرد. به نحوی که پس از تماس ایجاد شده میان آب و جریان طبیعی یا اجباری هوا درون کولینگ تاور، بخشی از آب در گردش، تبخیر شده و به این ترتیب دمای آب باقی مانده کاهش می یابد.

به عبارت دیگر، گرمای آب داغ ورودی از طریق فرایند تبخیر به جریان هوای عبوری منتقل شده و این چنین ضمن پایین آمدن دمای آب، گرمای نهان هوا و در واقع دمای مرطوب آن به شدت افزایش می یابد. بنابراین، میزان توانایی کولینگ تاور در کاهش دمای آب، بستگی به مقدار رطوبتی دارد که هوای ورودی به برج خنک کننده می تواند جذب کند. چنان که کاهش دمای آب در کولینگ تاور تا نزدیک به 3 درجه سانتی گراد بیشتر از دمای مرطوب هوای محیط، امکان پذیر خواهد بود. به همین دلیل، عملکرد سیستم هایی مانند برج خنک کننده و کولر آبی که بر مبنای فرآیند سرمایش تبخیری کار می کنند، در محیطی با هوای مرطوب و شرجی، نمی تواند کارایی مناسبی داشته باشد.

مشخصات برج خنک کننده

انرژی حرارتی دفع شده در کولینگ تاور به محیط اطراف سبب سرد‌ شدن سیال خنک کاری می‌ شود و از این جهت برج‌ خنک ‌کننده را نوعی سردکن صنعتی نیز قلمداد می ‌کنند. انتقال انرژی در برج خنک کننده از طریق گرمای نهان تبخیر سیال خنک کاری صورت می ‌پذیرد و از این رو درصد‌ کمی از حجم در گردش سیال تبخیر‌ شده وارد هوای محیط بیرون می‌ شود. سیال خنک‌کاری باید در گردش خود در یک سیکل گرمازا و در عبور از برج ‌خنک ‌کننده توانایی دریافت میزان قابل توجهی از انرژی را دارا باشد.

در واقع توانایی دریافت انرژی در سیال خنک ‌کاری تحت عنوان ظرفیت‌گرمایشی‌ ویژه مطرح می‌ باشد که بهترین سیال در خنک ‌کنندگی یک چرخه ‌صنعتی آب می ‌باشد. انتقال جرمی بخارات حاصل از تبخیر در برج ‌خنک‌ کننده در صورتی که سیال در گردش از نوع آب باشد سبب افزایش رطوبت نسبی محیط اطراف و تشکیل مه می ‌شود. در نتیجه توصیه می ‌شود کولینگ تاور در محیط بیرون نصب شود تا هوای داخل محیط قرارگیری به مرور زمان اشباع نشود و راندمان نهایی افت نداشته باشد.

ابعاد برج خنک کننده در واقع فاکتور اصلی ایجاد سطح مبادله انرژی به شمار می آید. به هر میزان برج خنک کننده ابعاد بزرگ تری داشته باشد سطح مقطع بزرگ تری خواهد داشت و این به معنای انتقال حرارت بیشتر می باشد.

ابعاد و اندازه یک برج خنک کننده رابطه مستقیمی با ظرفیت سرمایی یا توان برودتی دارد. برج های خنک کننده بزرگ تر طبیعتاً ظرفیت بیشتری خواهند داشت. امروزه نمونه های از اسکیل بزرگ کاربرد کولینگ تاور را در صنعت در نیروگاه و پالایشگاه ها می توان به راحتی جستجو کرد.

در اکثر نیروگاه ها قالباً از برج های خنک کننده غول پیکر بتنی با سازه هذلولی جهت خنک کردن حجم بسیار زیادی از آب در ساعت استفاده می شود. در اسکیل کوچک و در ابعاد تقریبی 100 در 100 می توان مشاهده کرد که برج های خنک کننده کوچک در صنایع کوچک همانند تزریق پلاستیک، گلاب گیری و عرق گیری استفاده می شود.

نحوه تبادل انرژی گرمایشی در کولینگ تاور

در علوم انتقال حرارت مبدل های تبخیری حرارتی نوعی منتقل کننده های انرژی حرارتی به شمار می ‌آیند. این تجهیز سرمایشی عمل انتقال گرمای اضافی یک چرخه ترمودینامیکی به محیط اطراف را انجام می ‌دهد. انرژی منتقل شده از آب به هوا امکان دارد گاهی در یک سامانه باز صورت پذیرد. در این صورت آب در خروجی از افشانک ‌ها بر روی پکینگ ‌مدیا برج خنک کننده پاشش می‌ کند و در تماس با هوای القایی فن قرار می‌ گیرد. در این جریان تماسی با برخورد آب و هوا گرمای آب از دو طریق به هوا انتقال می ‌یابد. در حالت اول گرما به دلیل اختلاف دمای دو سیال در قسمت پکینگ ها یا پد های سلولزی از آب به هوا جا به جا می‌ شود. در حالت دوم انرژی به صورت گرمای محسوس سبب بخار شدن درصد کمی آب و سردشدن این سیال می ‌شود. بهره گیری از دو روش تبادل انرژی سبب شده تا این سیستم بیشترین راندمان برودتی را در انواع برج خنک کن داشته باشد.

در برخی از انواع کولینگ تاور سطوح تبادل گرما به صورت کویل یا شبکه ‌ای از لوله‌ های باریک می ‌باشد. جریان سیال با گذر از شبکه لوله های باریک در تماس با هوای خشک محیط باز خنک می شود. گرمای محسوس در این فرآیند صفر می باشد و تبخیری در جریان اصلی سیال صورت نمی پذیرد. میزان افت دما در این روش کمتر خواهد بود ولی مزیت بزرگ این روش عدم تبخیر جریان آب می باشد.

فقدان تبخیر در سیکل بسته در برج های خنک کن سبب کاهش رسوب و خوردگی در مبدل و تجهیزات دیگر می‌ شود. به کار گیری سیکل بسته در جریان خنک کاری سیالات مختلف دیگر نیز مورد کاربرد قرار می ‌گیرد. علاوه بر دو مزیت فوق عدم تبخیر در سیکل بسته سبب می شود که مصرف آب این تجهیزات بسیار پایین باشد. مصرف آب برج‌ های خنک کننده ترکیبی نیز حتی 25 درصد مصرف آب در سیستم‌ های باز می ‌باشد.

انتخاب تجهیزات برج خنک کننده

انتخاب تجهیزات برج خنک کننده متناسب با کیفیت آب به معنی طراحی، انتخاب و تطبیق متریال مورد استفاده در ساخت تجهیزات برج خنک کننده متناسب با کیفیت منبع آب موجود جهت گردش در کولینگ تاور می باشد. نحوه این انتخاب باعث می شود که در مراحل عملیات آبی و سیکل تغلیظ بهترین عملکرد و پایداری در برج خنک کننده را داشته باشیم. مهم نیست چه منبع آبی داریم با انتخاب صحیح تجهیزات برج خنک کننده می توان اثرات ترکیبات و ناخالصی های موجود در آب را به حداقل رساند. محافظت از برج خنک کننده و اجزای آن اولین الویت طراح، سازنده و کاربر می باشد.

کاربرد کولینگ تاور در صنعت

سیالاتی که جهت خنک کاری در سیستم های تهویه مطبوع پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی، نیروگاه ها و ... استفاده می شوند در اثر سیرکولاسیون گرم شده و دمای آن بالا می رود. برج خنک کننده صنعتی یا کولینگ تاور صنعتی دمای این سیالات را از طریق تبخیر آب تا نزدیکی دمای حباب تر پایین آورده و حرارت جذب شده را وارد محیط می کند.

در صنایع مختلف نفت و گاز، تولید اکسیژن مایع، تولید قطعات چوبی و تولید فوم های صنعتی از کولینگ تاور کاربرد های فراوانی می شود که گاه ممکن است به صورت یک سازه بتنی نمایانگر شود و گاه ممکن است به صورت یک یا چند دستگاه برج خنک کننده فایبرگلاس در صنایع مختلف دیده شود.

کاربرد کولینگ تاور در خنک کاری دستگاه چیلر

در سیستم های گرمایشی و سرمایشی تهویه مطبوع از برج خنک کننده جهت دفع حرارت نامطلوب چیلر استفاده می شود. چیلر های آب خنک معمولا کارایی بیشتری نسبت به چیلر های هوا خنک دارند. آب سرد مورد نیاز چیلر های آب خنک توسط دستگاه برج خنک کن تهیه می شود. در این کاربری به کولینگ تاور، برج خنک کننده چیلر گفته می شود.

وظیفه برج خنک کننده یا کولینگ تاور در چیلر تراکمی خنک کردن آب خروجی از کندانسور تا دمای مرطوب محیط می باشد می دانیم که مبرد با جوشش و تبخیر در اوپراتور حرارت سیال را می گیرد از طرفی این حرارت باید توان کمپرسور را نیز اضافه کرد حال این حرارت در کندانسور به وسیله آب سرد برج خنک کننده دریافت شده و آب جریانی در برج عمدتاً به واسطه تبخیر خنک می شود و در چیلر های جذبی آب خروجی از کولینگ تاور وظیفه انتقال حرارت در کندانسور را دارد وابتدا آب وارد ابزوربر شده قدری محلول لیتیوم بروماید رقیق را خنک می کند و سپس وارد کندانسور شده و باعث کندانس و تقطیر شدن بخار مبرد موجود در کندانس می شود.

برج خنک کننده چیلر گاهی به دلایل زیبایی شناسی در صفحه نمایش های تزیینی محصور می شوند. بنابراین محاسابات باید اطمینان دهد که فضای آزاد کافی برای کولینگ تاور وجود دارد تا مقدار هوای مورد نیازش را مکش کند و جلوی چرخش دوباره را نیز بگیرد.

اگر برج خنک کن  در پشت بام یا نزدیک یک دیوار قرار بگیرد یا به چند کولینگ تاور در موقعیت های مختلف تقسیم شود. طراحی پیچیده تر می شود و هزینه های اولیه و عملکرد به طور قابل ملاحضه ای افزایش می یابد. همچنین کولینگ تاور ها نباید تقسیم شوند و در سطوح مختلف قرار بگیرند زیرا این کار سبب مشکلات هیدرولیکی می شود و در نهایت برج خنک کن باید به اندازه کافی بالای پشت بام ساخته شود که پایین برج و سقف به خوبی بتواند نگهداری شوند.

نصب برج خنک کننده

نصب برج خنک کننده عبارت است از انجام مجموعه اقداماتی از قبیل جاسازی، اتصال و آماده ‌سازی قطعات و تجهیزات، راه‌اندازی و تست دستگاه.

نصب کولینگ تاور باید به صورت دقیق و صحیح انجام شود. زیرا عدم رعایت موارد فنی منجر به بروز ایراد و اشکال در فعالیت برج خنک کننده شده و عملکرد دستگاه را دچار مشکل می‌ کند.

ساختار برج خنک کننده معمولاً به این گونه است که قطعات آن به صورت جداگانه تولید شده و سپس مونتاژ می ‌شود. مونتاژ برج خنک کننده به چند شکل صورت می ‌پذیرد.

·        مونتاژ در محل

·        مونتاژ در کارخانه

·        نصب و مونتاژ به صورت ترکیبی

نقشه برج خنک کننده شامل مجموعه پلان هایی از، ساختار کولینگ تاور، نحوه و مسیر لوله کشی و نقشه فوندانسیون می باشد.

نقشه فوندانسیون برج خنک کننده عبارت است از نقشه ای که محل و ابعاد قرار گیری پایه و بستر کولینگ تاور را مشخص می کند، این نقشه به وسیله سازنده کولینگ تاور تهیه و اعلام می شود که اطلاعات کامل در مورد نوع متریال لازم و ابعاد دقیق محل قرار گیری پایه ها در اختیار کاربر قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین نکات در نصب‌ برج خنک‌ کننده، محل نصب برج است. این محل باید بر اساس نکات زیر انتخاب شود:

·        در برج خنک کننده باید علاوه بر خط پرکن آب جبرانی از یک پرکن آب شهری نیز استفاده کرد.

·        برج خنک کننده باید در جایی و به ‌گونه ‌ای نصب شود که هوا بتواند آزادانه در آن و اطرافش جریان یابد.

·   مسیر سر ریز برج خنک کننده باید به مسیر تخلیه آن متصل شده و هیچ شیری نباید در سر راه آن قرار داده شود.

·   بهترین محل نصب برج خنک کننده، در پشت بام ساختمان یا بالای اتاق محل نصب سایر تجهیزات و تأسیسات مکانیکی است.

·   برج باید در فاصله ‌ای دور تر از منابع حرارتی یا آلوده کننده نظیر دودکش‌ ها قرار داشته باشد. حداقل این فاصله سه متر است.

·   اگر برج خنک کننده در بالای بام ساختمان نصب شود باید استحکام بام برای تحمل وزن کولینگ تاور در حال کار، بررسی شود.

·   نصب برج خنک کننده در ترازی پایین‌ تر از کندانسور آبی یا هر دستگاه دیگری که آب خروجی از کولینگ تاور وارد آن می ‌شود، سبب سر ریز شدن برج خنک کننده در هنگام خاموش بودن کندانسور آبی می‌ شود. بنابراین بهتر است حتی الامکان کولینگ تاور بالا تر از کندانسور آبی چیلر نصب شود.

لزوم رعایت نکات اصولی در نگهداری و مراقبت از کولینگ تاور

·        افرایش طول عمر قطعات داخلی بر اثر کنترل و بازررسی دوره ای

·        افزایش راندمان در حال کار کولینگ تاور به دلیل عملکرد صحیح قطعات داخلی

·        کم شدن هزینه های ناشی از تعویض قطعات داخلی بر اثر نگهداری اصولی دستگاه

·        کاهش میزان مصرف آب و برق با توجه به کارکرد درست سیستم پاشش آب و سیستم هوادهی

·   کاهش رسوب گرفتگی قطعات داخلی و لوله های اتصالی بین برج خنک کن و سایر تجهیزات همانند چیلر و ...

·   کاهش یافتن هزینه های تعویض فیلتر های دستگاه تصفیه دستگاه با شستشو دوره ای قطعات داخلی همانند پکینگ برج خنک کننده

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، انواع کولینگ تاور و قطعات برج خنک کننده، منبع کویل دار، پمپ و سیستم های آبرسانی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید.

در صورتی که قصد خرید کولینگ تاور و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت کولینگ تاور و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده و دیگر مدل ها که داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

قیمت برج خنک کننده با توجه به نوع آن، جنس بدنه و ظرفیتش مشخص می شود. مشتریان گرامی می توانند جهت خرید انواع برج های خنک کننده و همچنین اطلاع از بروز ترین قیمت برج خنک کننده با کارشناسان مجموعه مهتاب گستر در ارتباط باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۴:۴۱ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده